Viva Mexikó két hétre

Avagy egy fodrász világutazó élménybeszámolója következik két felvonásban

Első rész:

A Föld legnépesebb spanyol nyelvű országa kiapadhatatlan látnivalókkal szolgál, ha utazásról és kikapcsolódásról van szó. Ráadásul azon országok egyike, amely a pandémiás korlátozások ellenére is tárt karokkal várja a felfedezésre és pihenésre vágyókat. 2020 januárjában tizennégy napot töltöttem Mexikóban, ami természetesen nem volt elég idő ahhoz, hogy az ország minden szegletét bejárjam, ugyanakkor a Yucatán-félszigettől kezdve Mexikóvároson át egészen a nyugati partig sok helyen megfordultam.

Utazás

Budapestről az Air France járatával mentünk Budapest – Párizs – Cancún vonalon, visszafelé pedig KLM-mel jöttünk Mexikóvárosból Amszterdamon át Budapestre. Mindkét transzatlanti járaton a feladott poggyász (23 kg) mellé egy kis gurulós bőröndöt és hátizsákot felengedtek, ami bőven elég volt két hétre. Még úgy is, hogy kint búvárkodtam, így a cuccaim egy részét a felszerelés tette ki.  Mexikón belül többször repültünk a nagy távolságok miatt – az ország területe 1,972 millió km2 -, amelyhez a Volaris légitársaságot választottuk. Azt leszámítva, hogy a belső járatokon az árban nincs benne a fedélzeti szerviz, teljesen rendben voltak. Sőt, még több poggyászt is fel lehet adni mind kg, mind darabszám tekintetében, mint a tengerentúli járatokon.

Időjárás

Január végén a karibi részen (Cancún, Playa del Carmen) 28-30 fok van napközben, ami pont ideális hőmérséklet a strandoláshoz. Nekünk erre sok időnk nem volt, mert elég sűrű volt a menetrend, de azért az Xcaret parkban jutott idő egy kis napfürdőzésre is. Mexikóvárosban napközben 22, este pedig 15 fok volt, tekintve, hogy a főváros 2200m magasan fekszik. Míg a nyugati parton, La Pazban este csak 5-8 fok van, napközben maximum 22. Ha csak egy helyre mész Mexikón belül, akkor nem érdemes sok ruhát vinned, ellenben, ha országon belül máshova is utaznál, érdemes figyelembe kell venni a jelentős hőmérséklet különbségeket. Mexikóvárosban és a nyugati parton egy vékony kabát simán kellett, ami egyébként a klimatizált repterek miatt sem elvetendő ötlet.

Szállás

Mi 3*-4*os szállodákban szálltunk meg, ahol reggelit kaptunk. Igazából más ellátásra nem is volt szükség, mert reggeltől késő estig úton voltunk. A szállodákban mindenhol van wifi, légkondi és széf. Ez utóbbit érdemes és kell is használni, én például az értékeimet (pl.: pénz, útlevél) mindig itt hagytam és nem vittem magammal. Viszonyításként a mexikói 3-4* nem teljesen felel meg egy európai 3-4*nak, de a szállodák tiszták voltak és a legtöbbjükben medence is volt.

Közbiztonság, általános tudnivalók

Mexikó karibi térségében (Cancún, Tulum, Playa del Carmen) a közbiztonság jó, nyugodtan lehet egyedül sétálni az utcán, akár éjszaka is. Mexikóvárosban attól függően, hogy melyik kerületbe megy az ember, ez utóbbi nem ajánlott. Míg a nyugati oldal, La Paz például teljesen amerikai jellegű, főként amerikaiak is lakják, és ott megint jó a közbiztonság. Praktikus tanács, hogy átalakító kell a konnektorokhoz (110V A és B típus), bár ha nem hozol magaddal otthonról, a recepción is adnak. Védőoltás a Mexikóba való utazáshoz nem kell, vízum sincs, de a határon egy migrációs kártyát adnak belépéskor, amit meg kell őrizni és leadni kilépéskor.

Étkezés, árak

Mexikó nagyon borravalós ország, minden fogyasztáshoz automatikusan hozzáadnak 10-15%-ot. Sokan ebből élnek, mert az alapkereset nagyon alacsony. Érdekességként az egyszer áthúzott dollár jel ($) a mexikói peso árat jelöli, a kétszer áthúzott az amerikai dollár árat, erre figyeljetek. Utcai árusoknál 80-100 peso környékén kezdődik egy tapas (1 peso = 18 Ft), az éttermekben pedig 200 peso körül van egy főétel (kb 3000 Ft), plusz borravaló. A tequila és Margarita koktél egy picit olcsóbb az itthoni áraknál.

Látnivalók, program

Mexikó azért nagyon klassz hely, mert aki passzív pihenésre vágyik, teljesen jó helyen jár, de akit érdekel a kultúra és aktív kikapcsolódás, az is megtalálja itt a számításait. Mi 6 napot töltöttünk a két hétből a Yucatán-félszigeten, 5 napot Mexikóváros környékén, míg 3 napot pedig La Pazban, a Kaliforniai-félsziget déli csücskében. Ezalatt az idő alatt a főbb látnivalókat megnéztük az országban, merültünk cenote barlangokban és fókákkal a Csendes-óceánban, valamint a maja és azték kultúra nyomába is eredtünk. Tematikusan hoztam egy összeállítást azokról a helyekről, ahol megfordultam, és amelyeket jó szívvel ajánlok másoknak is felfedezésre. A második részben ezeket fogom pontosan taglalni!